Επίσκεψη Erasmus+ μαθητών στην Γαλλία

Το 1ο Γυμνάσιο Ναυπλίου πραγματοποίησε προγραμματισμένη επίσκεψη στο πλαίσιο των προγραμμάτων Εrasmus+ από 3 έως 9 Μαρτίου 2024 με προορισμό της μετακίνησης το Saint Laurent de Chamousset, μία επαρχιακή κωμόπολη στην περιφέρεια της Λυών. Tην μετακινούμενη ομάδα αποτελούσαν 20 μαθητές της Γ’ Γυμνασίου και τρεις συνοδοί καθηγητές .

Το 1ο Γυμνάσιο Ναυπλίου είναι ένα από τα διαπιστευμένα σχολεία Εrasmus+ και δύο από τους άξονες ανάπτυξης που έχει θέσει για το τρέχον διάστημα είναι η εξοικείωση με νέες εκπαιδευτικές μεθόδους και πρακτικές και η ενίσχυση της Ευρωπαϊκής ταυτότητας του σχολείου. Στην επιλογή του σχολείου του Saint Laurent de Chamousset οδηγηθήκαμε μετά από κοινή αναζήτηση συνεργατών και από τα δύο σχολεία και  αφού διαπιστώσαμε την ταύτιση των στόχων ανάπτυξης που έχουν θέσει και οι δύο εκπαιδευτικοί οργανισμοί. Στις αρχές του Νοεμβρίου 2023 πραγματοποιήθηκε προπαρασκευαστική συνάντηση στο Ναύπλιο με 3 εκπροσώπους του Γαλλικού σχολείου, στην οποία σχεδιάσαμε τις κοινές δράσεις των σχολείων μας κατά τη διάρκεια των 2 επισκέψεων που θα αντάλλασσαν τα σχολεία, με επίσκεψη το Μάρτιο στη Γαλλία για το δικό μας σχολείο και με την αντίστοιχη τον Απρίλιο στην Ελλάδα για το γαλλικό σχολείο.  Παράλληλα μέσω etwinning ξεκίνησε συνεργασία με το συγκεκριμένο σχολείο με στόχο την πρώτη γνωριμία των μαθητών και την εξοικείωσή τους με τους άξονες της συνεργασίας μας. 

Την πρώτη μέρα (Κυριακή 3/3/24) η ομάδα των μαθητών/καθηγητών έφτασε αργά το απόγευμα στο campus του σχολείου όπου και ήταν προγραμματισμένη η διαμονή τους στους κοιτώνες του σχολείου.   

Στη συνέχεια, η δεύτερη μέρα (Δευτέρα 4/3/24) ήταν η πρώτη επαφή με την μαθητική και εκπαιδευτική κοινότητα του σχολείου στην αίθουσα εκδηλώσεων. Οι Έλληνες μαθητές έκαναν μια παρουσίαση της χώρας τους, της πόλης τους και του σχολείου τους και πρόσφεραν αναμνηστικά δώρα στους συνεργάτες τους.  Στην εκδήλωση υποδοχής παρευρέθηκε και εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας των σχολείων ΜFR  ο οποίος χαιρέτησε θερμά τη συνεργασία μας. Στη συνέχεια στο προαύλιο του σχολείου έγιναν παιγνίδια γνωριμίας και σύσφιξης των σχέσεων των παιδιών. Το απόγευμα συμμετείχαμε  σε κυνήγι θησαυρού με χρήση Νέων Τεχνολογιών στην πόλη του Saint Laurent de Chamousset με τους μαθητές χωρισμένους σε μικτές ομάδες έτσι ώστε τα παιδιά να ανακαλύψουν τα σημαντικότερα σημεία ενδιαφέροντος της πόλης.

Η τοπική τηλεόραση κατέγραψε την επίσκεψη μας στο Saint Laurent

Την τρίτη μέρα (Τρίτη 5/3/24) πραγματοποιήθηκε ολοήμερη επίσκεψη στη Λυών.  Έγινε ξενάγηση στο ιστορικό κέντρο της Λυών (Vieux Lyon) από τους Γάλλους καθηγητές/ μαθητές καθώς και περιήγηση στις συνοικίες Presqu’ile και Colline de la Croix-Rousse και επίσκεψη στον καθεδρικό ναό Notre Dame de Fourviere. 

Την τέταρτη μέρα (Τετάρτη 6/3/24) ήταν προγραμματισμένη η επίσκεψη  στην πόλη της Γενεύης . Οι μαθητές των δύο σχολείων περιηγήθηκαν στο ιστορικό κέντρο της Ελβετικής πόλης και είδαν τα κύρια αξιοθέατα. Στη συνέχεια, χωρίστηκαν σε δύο μικτές ομάδες. Η πρώτη επισκέφθηκε το   Μέγαρο  των Εθνών και παρακολούθησε οργανωμένη ξενάγηση  στις εγκαταστάσεις του ΟΗΕ όπου και ενημερώθηκε για την ιστορία, τη λειτουργία, τη δράση και τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του Οργανισμού , καθώς και για τη συνεργασία του με άλλους θεσμούς και οργανώσεις. Η δεύτερη ομάδα επισκέφθηκε το Μουσείο του Διεθνούς Ερυθρού Σταυρού και γνώρισε από κοντά τη λειτουργία της σημαντικότατης διεθνούς φιλανθρωπικής οργάνωσης με παγκόσμιο αντίκτυπο. Και οι δύο επισκέψεις εντυπωσίασαν τους μαθητές και έδωσαν την ευκαιρία για να αναστοχαστούν το ρόλο τους ως πολίτες με ευρωπαϊκή και οικουμενική ταυτότητα.  Αργά το απόγευμα επισκεφτήκαμε το Ανεσί, μία από τις καλύτερα διατηρημένες μεσαιωνικές πόλεις της Γαλλίας, το οποίο πραγματικά μας μάγεψε.

Η πέμπτη μέρα της επίσκεψης (Πέμπτη 7/3/24) ήταν χαρακτηρισμένη ως ημέρα «Ενάντια στο Βullying». Oι μαθητές παρέμειναν στο χώρο του σχολείου και συμμετείχαν σε διαφορετικά εργαστήρια που στόχευαν στην ευαισθητοποίηση κατά του σχολικού και ηλεκτρονικού εκφοβισμού και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.

Την έκτη μέρα (Παρασκευή 8/3/24), που ήταν και η τελευταία μέρα, έγινε η ολοκλήρωση και αξιολόγηση των δραστηριοτήτων. Οι μαθητές ανά ομάδες δημιούργησαν με χρήση ψηφιακών εργαλείων αναμνηστικά βίντεο για να αποτυπώσουν τις εμπειρίες και τα συναισθήματά τους. Στη συνέχεια, ήταν προγραμματισμένο εργαστήριο γκράφιτι, με τη βοήθεια ντόπιων καλλιτεχνών. Οι μαθητές,  αντλώντας έμπνευση από την εβδομάδα που μοιράστηκαν όλοι μαζί, συναποφάσισαν με την ομάδα τους για το θέμα που θα επιθυμούσαν να παρουσιάσουν με καλλιτεχνικό τρόπο και με την καθοδήγηση των καλλιτεχνών το μετέφεραν με τα χρώματά τους πάνω σε μεγάλα ταμπλώ, που θα εκτεθούν σε τοπική έκθεση προσεχώς. Η αξιολόγηση, στο τέλος της ημέρας, κατέδειξε την πλήρη ικανοποίηση και τον ενθουσιασμό όλων.

Η έβδομη μέρα ( Σάββατο 9/3/24)  άρχισε τις πρώτες πρωινές ώρες με το ταξίδι της επιστροφής.  Η άφιξη στο Ναύπλιο έγινε όπως έχει προγραμματιστεί νωρίς το απόγευμα. 

Τα μέλη της ομάδας επέστρεψαν ενθουσιασμένα και γεμάτα εμπειρίες και γνώσεις. Οι μαθητές/τριές μας δηλώνουν απόλυτα ευχαριστημένοι καθώς εκπληρώθηκαν οι προσδοκίες  τους σε μεγάλο βαθμό, όπως αναφέρουν σε σχετικό ερωτηματολόγιο αποτίμησης της εκπαιδευτικής επίσκεψης που συμπλήρωσαν ηλεκτρονικά με την επιστροφή τους στην Ελλάδα.

Οι εκπαιδευτικοί από τη μεριά τους είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις με τους Γάλλους συνεργάτες και να μοιραστούν τους προβληματισμούς τους για την εκπαιδευτική πραγματικότητα στις χώρες τους. 

Όσον αφορά τη συμπεριφορά των μαθητών /τριών αυτή χαρακτηρίζεται ως πολύ καλή από πολλές απόψεις λόγω:

  • της συνέπειας στην τήρηση των χρόνων συνάντησης και υλοποίησης των προγραμματισμένων δράσεων
  • της ιδιαίτερη προσοχής  στην ενημέρωση στις προγραμματισμένες ξεναγήσεις 
  • της παρουσία τους στο γαλλικό σχολείο με θετικό και συμμετοχικό τρόπο
  • της συμμόρφωση στους κανόνες του σχολείου
  • της ανεκτικότητας στη συγκατοίκηση  σε 4κλινους θαλάμους με βασικές παροχές

Συνοψίζοντας, από την πλευρά των εκπαιδευτικών συνοδών, η εκπαιδευτική επίσκεψη χαρακτηρίζεται ως απόλυτα επιτυχημένη ως προς την εκπλήρωση των βασικών στόχων που είχαν τεθεί στον αρχικό προγραμματισμό τους αναφορικά με : 

  • τη δημιουργία καλύτερου κλίματος στο σχολείο και την ενίσχυση του ενθουσιασμού.
  •  τη συμπερίληψη και την ενεργοποίηση όλων των μαθητών στις δραστηριότητες του σχολείου
  • την ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως η ομαδική εργασία, η ανθεκτικότητα, η ψυχική ευελιξία, η αυτοπεποίθηση
  • την προώθηση κοινωνικών δεξιοτήτων
  • τη γνωριμία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τους διεθνείς οργανισμούς
  • την ανάπτυξη της ευρωπαϊκής ταυτότητας των μαθητών και τη βιωματική εξάσκηση της ξένης γλώσσας

Περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με την αξιολόγηση της επίσκεψης μπορείτε να δείτε στο blog του σχολείου για τα προγράμματα Erasmus+.